fbpx
Categorieën
Lifestyle Mind(fulness) Mindset Verzorging

5 manieren om te ontspannen tijdens je menstruatie

Hoe menstruaties ervaren worden, kan erg verschillen. Er is veel wat je kan voelen: irritatie, boosheid, pijn, emoties, opluchting of rust. Wat in ieder geval vast staat, is dat het goed is om net wat meer rust te nemen dan normaal. Je lichaam is namelijk hard aan het werk en ook je hormonen staan hoogstwaarschijnlijk er niet naar om allerlei spannende dingen te gaan doen. In mijn blog over het boek De Cyclus Strategie schreef ik meer over de cyclus en de bijbehorende seizoenen.

Zelf behoor ik tot de categorie die zich vooral rustig en opgelucht voelt wanneer mijn menstruatie zich aandient. Ik ervaar niet veel pijn en ben daarnaast blij dat in ieder geval PMS-klachten snel wegtrekken wanneer ik ongesteld word. Wel heb ik meer behoefte aan alleen zijn en rust nemen. Als ik dat niet doe, lijkt het alsof pijn en spierspanningen sneller de kop opsteken. Rust nemen is dus key. Al eerder schreef ik een blog over 25 manieren om mindful te ontspannen. In dit artikel staan vijf manieren om te ontspannen tijdens je menstruatie.

Warmte

Tijdens je menstruatie wil je temperatuur nogal eens in de war zijn. Het ene moment heb je het heel koud, het andere moment breekt het zweet je uit. Het spreekt een beetje voor zich, maar warmte kan goed helpen bij krampen en zorgt daarnaast voor ontspanning. Denk aan een kruik of een warm bad.

Thee

Niet alleen is het fijn om jezelf vanbuiten op te warmen, maar ook vanbinnen. En de meest simpele manier om dat te doen is met thee. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik krijg het altijd ongelofelijk warm van thee. Daarnaast is thee erg gezond. Het verlaagt het risico op een te hoge bloeddruk en diabetes (Voedingscentrum) en daarnaast is meer hydratatie altijd goed. Extra tip: maak een thee met kruiden die menstruatieklachten zouden verminderen zoals: Ashwaganda, kurkuma, kaneel, gember en kamille.

Stop het verzet

Dit werkt waarschijnlijk niet voor iedereen, maar mij heeft dit het meest geholpen: stop het verzet. Wanneer ik me ga focussen op hoe vervelend ongesteld zijn kan zijn, bang ben voor krampen en ga doen alsof het er niet is, werkt dat juist averechts. Sowieso merk ik dat stress bij mij een directe invloed heeft op de menstruatie erna. Hoe erg krampen zijn lijkt soms echt samen te gaan met hoe de hele maand ervoor eruit zag. Daarom merk ik dat het een heel stuk scheelt als ik naar de positieve en mooie kanten van m’n menstruatie kijk en me vooral niet probeer te laten leiden door verzet, frustratie en angst.

Pas je planning aan

Op het moment dat je ongesteld bent, staan je hormonen en fysieke toestand er waarschijnlijk helemaal niet naar om veel te gaan ondernemen. En waarschijnlijk besef je je dat pas op het moment dat je al op een feestje zit, ongesteld bent en eigenlijk naar huis wil. Misschien heb je allemaal leuke plannen gemaakt in de weken ervoor; het moment waarop jij en je hormonen er wél naar stonden. Baal je hier achteraf vaak van? Probeer dan eens wat eerder je planning op je menstruatie aan te passen. Waarschijnlijk zal je op het moment dat je ongesteld bent, jezelf dankbaar zijn.

Verzorg jezelf

Je cyclus en ongesteld zijn is iets moois, maar het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Op het moment dat je aan het bloeden bent, voel je je misschien alles behalve sexy, fris en fruitig. Jezelf uitgebreid verzorgen voelt misschien niet als een prioriteit, maar het kan toch helpen om te ontspannen tijdens je menstruatie. Natuurlijk hoef je je niet uitgebreid op te doffen, maar mij helpt het vaak om toch even mijn nagels te lakken, een extra keer te douchen, te scheren en wat leuks aan te doen. Dit heft wat mij betreft het oncomfortabele gevoel dat je kan krijgen van een menstruatie helemaal op en dat voelt zo fijn.

Dit artikel bevat een betaalde samenwerking

Één reactie op “5 manieren om te ontspannen tijdens je menstruatie”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *