Dit zijn de drie meest gezonde granen

Weet jij wat de meest gezonde granen zijn? Met stip op 1 staat de bekende graansoort haver. Daarna komen twee minder bekende (pseudo)granen, hoewel quinoa de laatste jaren enorm aan bekendheid heeft gewonnen.

1.      Haver

Een bord havermout is heerlijk en ook nog eens erg gezond. Deze graansoort bevat namelijk veel vezels. Vezels zijn ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Ze dragen niet alleen bij aan een gezonde stoelgang, maar voeden ook de gunstige bacteriën in je darmen. 

Bovendien ondersteunen de vezels in haver een gezonde bloedsuikerspiegel en zijn ze onmisbaar voor de gezondheid van je hart. Je vindt echter niet alleen vezels in deze graansoort. Ook eiwitten kun je in ruime hoeveelheden in haver vinden.

Zo bevat een portie havermout van 100 gram 12,8 gram eiwit. Deze voedingsstof vormen de bouwstoffen voor je weefsels en spieren. Ook geven eiwitten je lange tijd een verzadigd gevoel. Dat is ideaal als je op gewicht wil blijven of gewicht wil verliezen.

Havermout is eveneens rijk aan vitamine B1, fosfor, ijzer en magnesium. Ook bevat het graan relatief veel vet, waardoor het extra verzadigt. Havermout is ook nog eens glutenvrij en daarmee zacht voor je darmen.

2.    Quinoa

Quinoa is eigenlijk geen graan, maar een zaad. Toch lijken de korrels van quinoa erg op graan en eet je ze vaak in plaats van een graansoort als rijst, bulgur of couscous. Ook kun je quinoa in gepofte vorm krijgen. Wat maakt dit pseudograan zo gezond?

Allereerst bevat quinoa veel aminozuren: maar liefst 9 essentiële aminozuren om precies te zijn. Dit zijn de stoffen waaruit eiwit is opgebouwd. Essentiele aminozuren betekent dat je lichaam deze nodig heeft, maar niet zelf kan aanmaken. 

Je lichaam moet deze noodzakelijke stoffen dus van buitenaf aangereikt krijgen. Quinoa zorgt daarvoor. Als je wil weten welke andere plantaardige voedingsmiddelen rijk zijn aan eiwit, lees dan dit artikel.

Naast eiwit bevat dit pseudograan nog tal van andere gezonde stoffen. Denk aan vitamines als vitamine B en E en mineralen als ijzer, magnesium en calcium. Ook vezels vind je volop in quinoa. Het pseudograan is tevens zacht voor je darmen omdat het geen gluten bevat. Als je een glutenallergie hebt, kun je het dus ook eten. 

Zet dus vaker quinoa op het menu. Je kunt het niet alleen eten in plaats van andere (pseudo)granen. Gepofte quinoa smaakt ook lekker in je yoghurt of als topping op je smoothie.

3.    Fonio

Fonio is een relatief onbekende graansoort, die echter al eeuwenlang wordt gebruikt in Afrika. Net als havermout is deze graansoort bijzonder rijk aan vezels. Ook vind je veel vitamines en mineralen in fonio. Denk aan vitamine B6, zink, ijzer, koper, calcium en magnesium.

Van alle graansoorten bevat fonio het meeste calcium. Dat maakt het interessant voor iedereen die meer van dit gezonde mineraal wil binnenkrijgen. Fonio kan om deze reden ook een alternatief zijn voor zuivel. Bijvoorbeeld bij lactose-intolerantie of als je veganistisch eet.

Fonio is glutenvrij en daarmee zacht voor de darmen. Eiwitten vind je echter volop in dit lekkere graan. Dat maakt het een goede keuze als je spieren wil opbouwen of gewicht wil verliezen. 

Fonio is bovendien rijk aan het aminozuur methionine. Dit kan je lichaam niet zelf aanmaken, zodat je het van buitenaf moet aanvoeren. Het eten van fonio is een uiterst geschikte manier om dit aminozuur binnen te krijgen.

Je eet deze graansoort in plaats van couscous, quinoa of bulgur. Fonio is ook lekker in een schaaltje yoghurt of kwark. De smaak doet een beetje denken aan die van quinoa. Het voordeel van fonio is dat het zeer snel gaar is. Dat is ideaal als je snel een gezonde maaltijd op tafel wil zetten.

Dit artikel is geschreven door een gastblogger

You May Also Like

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.